Podstawę prawną programu "Aktywna tablica" stanowi art. 90u ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2020 r. poz. 1327).
Nowa edycja programu "Aktywna tablica"na lata 2020-2024 jest kontynuacją poprzedniej edycji z lat 2017-2019. Podstawowe założenia (cele) programu są kontynuowane w tym samym zakresie w odniesieniu do uczniów i nauczycieli szkół podstawowych. Szkoły ponadpodstawowe dodatkowo mogą zakupić specjalistyczne oprogramowanie lub materiały edukacyjne wykorzystujące TIK, takie jak: wirtualne laboratoria, materiały do nauczania kodowania i robotyki.
Głównym celem programu jest umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym sprzętu, nowoczesnych pomocy dydaktycznych oraz narzędzi do terapii, wybranych przez szkoły oraz specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, zgodnie z ich zdefiniowanymi potrzebami, podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii, poprawę efektów pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Program powinien przyczynić się do trwałej zmiany świadomości i zachowania nauczycieli związanych z wykorzystaniem TIK w procesie kształcenia.
Ponadto celem programu jest rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania TIK w edukacji, rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz wspomaganie organów prowadzących szkoły, szkoły za granicą i specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze w realizacji przedsięwzięć związanych z rozwijaniem tych kompetencji, zainteresowań i uzdolnień. Podstawowym narzędziem do rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów w procesie edukacyjnym jest dalszy rozwój szkolnej infrastruktury w zakresie TIK oraz wspieranie kreatywnego i innowacyjnego modelu nauczania.
Jednym z głównych zadań systemu oświaty jest kształtowanie u uczniów postaw przedsiębiorczości i kreatywności, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym. Osiągnięcie tego celu jest możliwe przez stosowanie w procesie kształcenia lub uczenia się innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, a także dostosowywanie kierunków i treści kształcenia do wymogów rynku pracy oraz doskonalenie u uczniów umiejętności sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi. Kształtowanie postaw innowacyjnych, wspieranie kreatywnego i innowacyjnego modelu nauczania jest zadaniem ściśle związanym z zapewnieniem w procesie kształcenia lub uczenia się dostępu do nowoczesnych TIK i będzie miało istotny wpływ na przyszłe, aktywne uczestnictwo uczniów w nowoczesnym rynku pracy. Przygotowanie uczniów do kreatywnego działania wpłynie również na proces ich samorealizacji na rynku pracy, a tym samym przyczyni się do realizacji założeń Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.).
Podjęte działania pozwalają organom prowadzącym szkoły oraz specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze na wyposażenie lub doposażenie szkół i ośrodków w nowoczesne pomoce dydaktyczne uwzględniający potrzeby uczniów w zakresie rozwijania kompetencji kluczowych, w szczególności kompetencji cyfrowych, co prowadzi do poszerzenia wiedzy i umiejętności tych uczniów, dając im jednocześnie lepsze perspektywy związane z możliwością wyboru form kształcenia w przyszłości i lepszego przygotowania do życia w społeczeństwie informacyjnym.
W ramach działań zmierzających do rozszerzenia obowiązujących metod kształcenia lub uczenia się, przy zidentyfikowanym zapotrzebowaniu na takie działania, konieczne jest wspieranie rozwoju kompetencji, w tym kreatywności uczniów oraz ich nauczycieli, a także doskonalenie umiejętności sprawnego posługiwania się TIK, czemu ma służyć realizacja programu.